Chocolate chip cookies

När jag ska baka chocolate chip cookies brukar jag alltid köra på samma gamla favoritrecept. Men idag kände jag för något nytt så det fick bli Leilas variant istället. Med choklad, farinsocker och smör kan ju inget gå fel …

 

120 g mjukt smör
1 dl råsocker (jag bytte det mot farin)
1 ägg
1.5 dl vetemjöl
0.5 dl havregryn
0.5 tsk bakpulver
0.25 tsk salt
100 g mörk choklad
skalet av en lime

1. Vispa smör och råsocker krämigt, rör i ägget.
2. Vänd i vetemjöl, havregryn, bakpulver och salt.
3. Hacka chokladen grovt och riv limeskalet, blanda i degen.
4. Rulla in kakdegen i plastfilm eller bakplåtspapper till en rulle (5 cm i diameter) och frys i cirka 30 min.
5. Skiva rullen i 1 cm tjocka skivor och grädda kakorna på bakplåtspapper i 180 grader varmluft, cirka 10 minuter.

Och som alltid godast rykande färska direkt från plåten.

Lämna en kommentar