Vill du byta kakrecept med mig?

Jag piggar upp den förkylda kulna oktoberkvällen med en kopp te och en riktig goding till kaka. American chocolate chip cockies – antagligen en av världens godaste kakor. Jag sitter inne på ett topprecept som jag fått av Amanda, en gammal klasskompis, för många år sen.

Jag tänkte dela med mig av det till er. Men i gengäld vill jag ha ett riktigt smaskigt kakrecept tillbaka i kommentarerna.

image

Blanda:

3 dl mjöl
1 tsk salt
1 tsk bikarbonat
4,5 dl farinsocker
0,75 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
190 g smör

Vispa upp 2 ägg. Blanda ner i mjölblandningen. Häll i 5-6 dl havregryn och 200 gram hackad mörk choklad.

Forma till små bollar och tryck ut på en plåt. Eller rulla till en rulle, slå in i bakplåtspapper och lägg i frysen nån halvtimme-timme. Skär sen skivor och grädda i 180 grader i 8-12 minuter.

Jag brukar skära så många jag behöver för dagen och låta resten ligga kvar i frysen. Perfekt vid oväntat besök. Och vem tackar nej till nybakade varma kakor när man kommer på besök? Inte jag i alla fall!

Jag byter alltså sega amerikanska chokladhavrekakor mot …

One thought on “Vill du byta kakrecept med mig?

  1. Pingback: Chocolate chip cookies « pepparkakshuset

Kommentera

