Löjligt lättsydda hissgardiner

Jag gillar raksömn och snabba resultat. Inget pillande med zickzackade kanter och gardinuppsättningar i lager på lager. Med det sagt kommer här mitt bästa gardintips. Eller förresten, bästa och bästa, typ enda. Nåja, håll till godo alla ni som inte är belönade med tålamodets gåva.

Hissgardin1

Du behöver
1 trälist per gardin
1 rundstav per gardin (går utan också om tyget är lite stadigare)
Det perfekta gardintyget

Gör såhär
1. Klipp till tyget du behöver med sömnsmån. Jag la till fem centimeter upptill, för en kanal till listen, tre centimeter nertill för kanal till rundstaven och två centimeter på varje sida för snygg kant.
2. Nåla in kanter och kanaler.
3. Klara, färdiga, sy!

Hej vad det går! Raksömn i rasande fart, klart på några timmar, trots skit bakom spakarna. Vill du inte sy kanaler kan du bara vika in den övre kanten och häfta fast den på listen, som jag gjorde här. Det extrema latmannasättet. Något jag dock la lite extra tid på (typ fem minuter) var att se till så att mina älgklungor hamnade på ungefär samma ställe, för enhetlighetens skull. Det färgglada älgtyget kommer förresten från Ikea, ifall någon av er har samma kitchiga färgberoende som jag.

Jag kommer aldrig rulla ner mina gardiner, därför offrade jag inte mer tyg än jag behövde utan tog till så mycket så att det skulle bli en snygg och verklighetstrogen rulle nertill.

Hissgardin2

Avslutningsvis skruvar jag upp två krokar i fönsterkarmen och två mindre stängda krokskruvar i själva listen upptill på gardinen, genom tyget. Sen är det bara att kroka upp dem och måtta ut lämpliga band för hisskänsla.

Krok

Jag fick precis en liten oklippt älgklunga över i högen av tygspill, så det fick bli en matchande kudde till soffan när jag ändå var igång.
Kudde

Så nu behöver du inga undanflykter och du slipper gardinångest. För vem har sagt att genvägar är fusk?

Kommentera

