Rårakor med lax och pepparrot

Rårakor

Sån här mat kan jag bli så sugen på ibland. Sådär så att jag bara hoppar i skorna och slänger mig till affären. Knaprigt, krämigt och lite rivigt av pepparroten och rödlöken. Riktig comfort food. Snabbt går det också, se bara till att välja den smala skärskivan på rivjärnet.

Gör såhär
1. Riv potatisen, med skal och allt.
2. Platta ut små plättar i en panna med en rejäl smörklick, salta och peppra. Pannan ska vara het till att börja med, sen drar du ner värmen så de hinner bli genomstekta.
3. Lägg upp på tallrik och toppa med creme fraiche, finhackad rödlök, nyriven pepparrot och lax. Salta och peppra.

Laxen är ju utbytbar, det är lika gott utan, om man känner för en vegetarisk variant eller med lite löjrom eller färska räkor om du vill lyxa till det. Rårakorna funkar lika bra som förrätt i lite mindre storlek och med de lite lyxigare tillbehören. Men jag utfärdar en liten varning för att man sällan nöjer sig med en liten råraka …

Apropå rivjärn, vad använder ni er av? Här går den gamla sjuttiotalsraketen varmt. Toppklass fortfarande! Vi hade en likadan hemma när jag var liten och när jag sprang på den här på en loppis för några år sen var lyckan gjord. Snabb och lätt att både använda och diska.

Rivjärnet

2 thoughts on “Rårakor med lax och pepparrot

Kommentera

