Småttiga semlor

Fettisdagen är ju den perfekta ursäkten för att få smaska gräddiga, söta bakverk mitt i veckan. Ingen chans jag tänker förbise. Åh nej! För att få äta flera och för att variera mig gör jag dem små, riktigt små, och smaksätter grädden med syrliga bär.

Semlor_utifrån

Jag använder mig av det här receptet med mycket smör och så ett ägg i själva degen. De blir både luftiga och saftiga. Grädden vispar jag lite mer än lättvispad och blandar med gafflade bär och lite vaniljsocker. Idag blev det varianter med blåbär, lingon och en tredje med hjortron. Mandelmassa slänger du snabbt ihop själv genom att mixa mandel och socker, länge. Smakar mycket mer än köpevarianten. Receptet hittar ni i samma länk som degen här ovanför.

Semlor_nära

Efter två provsmakarsemlor var vi tvugna att ge oss ut i skidspåren för att jobba ihop tillräckligt med kakpoäng för att få sätta i oss ett par, tre stycken till. Nytta och nöje : )

4 thoughts on “Småttiga semlor

Kommentera

