Godaste och enklaste kavringen

På café TIngsgården i Eskilstuna bakar de den godaste kavringen. Mjuk, saftig och söt med knaprig utsida, precis som jag vill ha den. Sen mitt senaste besök där har jag tokgooglat efter ett gott recept och allra helst förstås just det receptet. Jag har gått bet, på varje försök, oavsett sökord. Tills nu. En sista-försöket-för-den-här-gången-googling gav träff. En Eskilstunatjej som lyckats komma över Tingsgårdens recept. Jag trodde knappt mina ögon och var förstås tvungen att provbaka innan jag kunde jubla, ropa hej och hoppa över bäcken.

Och visst var det Tingsgårdens kavring. Mjuk, saftig och söt men ändå knaprig. Hade jag inte kavringcravings tidigare så har jag det definitivt nu. Och det gör ju inget att det bara är att röra ihop och hälla i en form.

Du behöver
3 dl filmjölk
2 dl mörk sirap
2 dl vetemjöl
4 dl rågsikt
4 tsk bikarbonat
0,5 tsk salt
Rågflingor eller havregryn till topping

En sats blir en limpa. En sirapsflaska och en liter fil räcker till tre limpor. Det är dessutom en tålig limpa, i brist på fil blandade jag creme fraiche och mjölk (1/3) och det gick alldeles utmärkt.

Gör såhär
1. Rör ihop allt till en jämn smet och häll i en bröad form.
2. Toppa med lite rågflingor eller havregryn och flingsalt.
3. Skjuts in i ugnen (nedre delen), 175 grader, i cirka 45-60 minuter.

Tur för mig att det finns Eskilstunatöser som SysterLyster. Jag tackar och bockar och har redan börjat fundera på hur många jultapas jag kan smyga in kavring i. Förslag någon?

5 thoughts on “Godaste och enklaste kavringen

  1. Pingback: Istället för julblomma … « pepparkakshuset

Kommentera

