Rulltårta med äpple och kanel

Rulltårta påminner mig om mina gammelmostrar, om sommarfika i bersån hos mormor och morfar och om den nybakade doften på väg in till julmarknaden som liten. Sen dess har jag glömt bort hur snabbt och enklet det är att slänga ihop en. Och den behöver ju inte vara rullad. Den kan lika gärna funka som bottnar i en jättetårta.

Jag gjorde en höstig touche på rulltårtan och kokade ihop ett femminutersäppelmos med kanel som jag fyllde den med. Riktig höst-söndags-fika om du frågar mig. Mumsfilibaba.

Du behöver

Till äppelmoset:
6 äpplen
2-3 dl socker (efter smak)
Kanel
Vaniljpulver (sånt äkta, svart.)

Till kakan:
3 ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
½ dl mjölk

Gör såhär

Äppelmoset:
1. Koka skalade och bitade äpplen i vatten så det täcker äpplena, tills de blir mjuka, i cirka 10 minuter.
2. Häll av vattnet och mixa äpplena till ett mos.
3. Ställ tillbaka kastrullen på plattan och rör i sockret.
4. Smaksätt med kanel och vanilj efter tycke och smak. Låt det puttra på låg värme i några minuter innan du tar det av plattan och låter det svalna.

Kakan:
1. Vispa ägg och socker poröst.
2. Rör i mjöl blandat med bakpulver och sen mjölken.
3. Bred ut smeten jämnt på ett bakplåtspapper.
4. Skjuts in i ugnen i 5 minuter (håll koll, det går fort) i 250 grader.

När den är klar vänder du upp den på ett sockrat bakplåtspapper. Pensla baksidan av pappret med lite kallt vatten eller läg på en blöt kall handduk för att få den att släppa enklare när du drar bort pappret. Sen är det bara att bre på äppelmoset och rulla ihop.

Det är lättare att skära tårtan i bitar om den får ligga en kort stund. Gott om tid att koka kaffe på med andra ord.

Ljummen rulltårta har en besynnerlig förmåga att bara smälta i munnen. Jag brukar sällan behöva fundera på hur jag ska förvara den till senare tillfällen …

2 thoughts on “Rulltårta med äpple och kanel

    • Jodå, jag kom hem ordentligt. Just den här gången var det andra äpplen, fick ju inte så många från Farfars träd. Men jag har några få kvar som jag håller på till nåt riktigt gottigt!

Kommentera

