Enchiladas – ännu ett sätt att äta tacos

Tacos – en mänsklig rättighet?! Det låter nästan så ibland. Som på jobbet till exempel, där stressade småbarnsföräldrar lever under det stora tacoshotet. Fredagsmys utan tacos finns liksom inte på världskartan. Det kan inte var lätt! Därför (eller kanske snarare för att det är så jäklarns gott) kommer här ännu en tacosvariant. I och för sig en lite mer vuxen (läs starkare) version. Men det är ju lätt åtgärdat …

Det här receptet kommer från min närmaste vänkrets. Vem som var först på bollen kommer jag inte ens ihåg (Veronica, Marie?), så länge har den florerat i våra middagssammanhang. Första gången jag hörde talas om det tänkte jag; Urk! Blöta tortillas!? Men det blir inte blöta disktrasor. Det blir knaprigt, ostigt segt och kryddigt tacosgott.

Du behöver
8 st tortillasbröd

Fyllning:
500 g nötfärs
1 stor gul lök
1 påse tacoskrydda
salt och peppar
1 dl vatten

Sås:
3 dl köttbuljong
2 msk tomatpure
2 vitlöksklyftor
hackad jalapeno (efter tycke och smak)
1 burk naturell creme fraiche
1 burk paprika och chili-creme fraiche
oregano
paprikapulver
salt och peppar

På toppen:
3 hackade tomater
riven ost (jag valde cheddar och mozzarella den här gången)

Gör såhär
Det här är så långt från rocket science man kan komma.

1. Stek allt till fyllnignen.
2. Rör ihop allt till såsen och låt koka några minuter.
3. Rulla in fyllningen i tortillasbröden.
4. Strö över tomaterna, häll över såsen och toppa med osten.

Skjuts in i ugnen. 200 grader i cirka 20 minuter.

Ät ihop med en fräsch grönsallad.

Och jag lovar, det är godare än vad det gör sig på bild :)

2 thoughts on “Enchiladas – ännu ett sätt att äta tacos

  1. Tror att från början kommer det från Marie, men Veronica har bjudit på det några gånger.
    Jag håller med det är väldigt gott!!

Kommentera

