Kräftor till förrätt

Nu när augustimörkret krypit på oss duggar kräftskivorna tätt. Men det behöver ju inte vara kräftskiva och frosseri för att vi ska få äta kräftor. Jag äter hellre några goda svenska kräftor än två kilo utländska. Och för att vara helt ärlig så äter jag inte utländska kräftor alls efter att ha hört hur kräftor ”matas” i Kina (Tänk grävd grop, mitt i ingenstans. Ovanför gropen ett dass. Jag säger inte mer än så …). Och några få små godingar gör sig ju perfekt till förrätt. Till kräftorna käkar jag gärna en bit gott knäckebröd och en klick avokadokräm eller ett ostsmör.

Avokadokräm
2 avokado
1 vitlöksklyfta
0,5 liten rödlök
citronsaft efter smak
ev. lite chiliolja eller en bit röd chili
salt och peppar

Mixa allt till en slät kräm.

Ostsmör
Riv cirka en deciliter god, smakrik ost på grova sidan på rivjärnet. Rör ihop med cirka 100 gram smör. Salta och peppra. Klart! Fantastiskt gott på alla former av knäckebröd, eller mjukt bröd för den delen.

 

Kommentera

