Rabarberpavlova med marinerade jordgubbar

Fredagens dessert. En söt pavlova med färska lime- och cointreaumarinerade jordgubbar. Toppad med riven vit choklad. Det är sommar det!

Du behöver
4 äggvitor
2,5 dl socker
3 msk rabarbermos (från det jag fick över efter veckans safttillverkning)

En liter jordgubbar
Saft från en halv lime
Cointreau efter tycke och smak
2 dl grädde
0,75 dl creme fraiche

Jag gjorde såhär
1. Sätt ugnen på 140 grader.
2. Vispa äggvitor och socker till ett hårt och glansigt skum.
3. Vänd ner rabarbermoset så att det marmorerar marängen.
4. Klicka ut till en rundel på plåt, låt kanterna bli lite högre så det bildar en liten krater i mitten.
5. Grädda i cirka 1,5 timme.
6. Skiva jordgubbarna och vänd runt dem i lime och cointreau. Låt stå framme och dra.
7. Ta ut marängen och låt svalna.
8. Vispa grädde och lite vaniljsocker, vänd sen i creme fraiche. Bred på marängbottnen.
9. Lägg på jordgubbarna och droppa över ev. överbliven marinad. Servera direkt.

Ät ihop med ljumna sommarvindar, goda vänner och kanske till och med ett glas punch till kaffet. (Jag vet, jag hörde det nu. Det lät som en dålig boxvinreklam, det där sista, men det bjuder jag på ;) .)

3 thoughts on “Rabarberpavlova med marinerade jordgubbar

    • Hej och kul med din kommentar! Låter supergott! Jag har bara testat söt crémebalsamvinäger direkt på gubbarna tidigare. Smakade fantastiskt, speciellt där vi var då – på en picknickfilt i en äppelodling i Provence. Platsen kan ha gjort sitt till … ;)

      Hälsar Emma

      • Hej Emma!

        Jag brukar rekommendera detta recept om Jordgubbar tillsammans med vinäger eftersom jag behöver bara 5 minuter för att ha den sommar efterrätt som är sjukt god!

        Ha en solig dag!

        Pablo – Soleado.se

Kommentera

