Fransk inspiration

Viva la France! Om ni undrar var jag hållit hus så har jag cyklat och ätit mig genom Provence. Frankrikes skafferi. Vilket land. Vilken mat. Vilket folk. Jag har funderat en del på hur jag ska kunna beskriva resan och svaret blir kort och koncist. Fantastiskt!

Fantastiska backar som tog oss upp i små bergsbyar. Fantastiska viner. Fantastiska människor som förgyllde vår resa och som vi kommer minnas länge, för deras temperamentsfulla humör, obevekliga envishet att bara prata franska, deras hjälpsamhet och glada bonjour längs vägen.

Vi cyklade mellan fyra och sex mil om dagen, uppför långa backar och nerför vindlande serpentinvägar. Genom bergsbyar och flacka jordbrukssamhällen. Överallt omringade av vinrankor, äppel- och körsbärsodlingar. Så aptiten var det inget fel på vill jag lova! Som vi ätit. Det har varit en riktig inspirationsresa och det finns mycket jag ska prova mig igenom framöver. Hoppas det kan inspirera även er!

Vi började varje dag med välfyllda frukostar med ostar, bröd, charkuterier, croissanter, yoghurt och frukt.

När det var dags för lunch stannade vi till i någon liten by vi passerade och köpte baugetter på bageriet och ost, mer charkuterier, frukt, grönsaker och vin i någon liten matboutiqe med charmiga frukt- och grönsakshyllor utanför. Sen cyklade vi vidare tills vi hittade ett mysigt picknickställe. Vi hann med äppelodlingar, gräsplättar brevid forsar och att bli bortkörda från privat mark. Både naturskönt och äventyrligt.

När vi efter en lång dag på cykeln kom fram till kvällens hotell väntade tre- eller fyrarättersmiddagar på michelinrestauranger. Det var michelinrestauranger i snudd på varje liten by. Återigen – fantastiskt!

Och efterrätterna. My god! Om vi säger såhär; trots cirka fem cyklade mil om dagen lyckades jag gå upp 1,5 kg under åtta dagar i Frankrike. Det är nästan en prestation. Och ja, jag skyller på efterrätterna. Bland annat …

I de små byarna vi bodde i hittade vi biscottibagerier och små boutiquer som sålde hemkokt marmelad och sylt.

Och längs vägarna var det lätt att svänga in på en vingård, prova lite vin och köpa med någon flaska eller två att stoppa i cykelväskan. Det var övervikt även för väskan på vägen hem till Sverige.

11 thoughts on “Fransk inspiration

  1. Hej igen,

    Snart bär det åt till avignon för cykling enligt den rutt ni åkte. Vi har dock en fundering. Är det bra att ta ut kontanter för samtliga dagar eller finns det bankomat i byarna?

    Mvh

    • Hej, vad spännande! Jaha, blev det samma rutt som vi åkte, då har ni något att se fram emot?! Jag tror att vi växlade med oss en del pengar innan, sen är ju Avignon en stor stad med bankomater, värre är det i de små byarna ni passerar. Men tex i APT och Russillion tror jag inte det är några problem. Jag kommer inte ihåg exakt var vi tog ut men vi hade iaf inte alla pengar med oss hemifrån. På hotellen kan ni ju även betala dryckesnotor mm med kort.

      Ha en fantastisk resa!
      //Emma

  2. Hej Emma, jag och min sambo tänkte cykla i Provence i sommar. I dagsläget har vi dock inte bestämt oss vilken rutt vi ska åka. Hamnade på din blogg och läste om er cykeltur som låter helt fantastisk. Jag undrar därför hur eran rutt såg ut?

    Med vänlig hälsning,
    Patrick

    • Hej Patrick! Vad kul, då har ni något att se fram emot! Vi åkte med Cykling Sweden och deras Luberonrutt (har jag för mig att de kallade den). Det var ganska backigt och en dag besteg vi typ ett berg. Så bra poäng på motionsskalan och fantastiska vyer.

      Första och sista dagarna var i stort sett helt platta och vilodagarna fanns det olika alternativ på backiga och mindre backiga sträckor i olika längder. På vilodagarna kan man förstås passa på att lata sig i nån mysig by eller vid poolen om man är på ett sånt hotell.

      Min pappa har cyklat med dem i Moseldalen tidigare å då var det helt platt, så kolla upp med dem ni bokar via så ni får en bra rutt som passar er.

      Förbered er sen på en fantastisk resa med vackra vyer, fantastisk mat och de bästa picknickstopp ni kan tänka er! Lycka till! Hör gärna av dig och berätta hur ni hade det sen!

      Hälsar numera inbitna cykelfantasten Emma

      • Hej,

        Tack så mycket för ditt svar! Vi har varit inne och läst och den rutten verkar mycket intressant. Absolut en rutt vi skulle kunna cykla. Vi kommer däremot att cykla på egen hand och inte genom en resebyrå. Har du några insider tips på platser eller något annat som vi bör beakta inför resan? :-)

        Mvh
        Patrick

      • Hej igen!

        Vad spännande att ni ska cykla på egen hand! Pratar ni franska då kanske och känner till lite av den franska mentaliteten?

        Vi åkte genom många söta små byar, en del med i ruttbeskrivningen, andra som bara dök upp som t.ex. Lacoste. Det kan vara värt att kolla upp boendet som ingick i deras rutter också, vi både bodde och åt väldigt bra även på de minsta små ställen där vi inte förväntas oss en white guiderestaurang. Rouissillion är värt ett extra långt stopp, likaså bergsbyn Oppe’de le Vieux på toppen av Luberonbergen och den lilla sömninga byn Cucuron. Avignon, där vi hämtade och lämnade cyklarna, var också värd en rejäl rundvandring.

        Absolut bästa maten vi åt var dock våra picknickar i allehanda äppelodlingar, vägkanter och i skuggan under en stor ek med utsikt över vinorlingarna. Brödet, osten, charketuriernam tomaterna och vinet vi köpte i de små byarna, ojoj vad gott efter några timmars cyklande.

        Ha en fantastisk resa!
        Hälsar Emma

  3. Pingback: Knäckig och len creme brulée « pepparkakshuset

  4. Emma! Vilka trevliga bilder och vilken bra text och vilken SNYGG layout! Jag njöt av att titta på bilderna och jag kände smakerna-fantiserade om smakerna på allt ni åt och drack.Din pappa sände mig länken-eftersom jag tycker om att resa -inte bara charter-och tycker om att smaka på godsaker – dryck och tuggbart-men jag njuter oxå av vackra bilder och BRA TEXT!
    Jag är arbetskamrat till din pappa och under någon utbildning – textbearbetning, nja-det var något med text-så tittade du på våra patientinformationer -för att se om det var något du kunde göra bättre !!!!Häls Marianne på Nukleärmedicin.

    • Hej Marianne och tack för dina fina ord! Ja, det här var en resa utöver det vanliga och nåt jag verkligen rekommenderar. Ja, jusst det, nu kommer jag ihåg patientinformationen. Det var ett tag sen det och jag får tacka för övningen som ihop med utbildningen både lett till jobb och blogg :)

  5. Härligt att få läsa lite vad ni vart med om, du är så duktig på att formulera och skriva Emma! Väldigt fina bilder också!

Kommentera

