Helgrillad fläskfile med varm rödbetssallad

Jag har aldrig varit speciellt förtjust i fläskfilé. Dels för att det är svårt att få tag på svensk till bra pris, ofta får man ju en godare köttbit för samma pris. Dels för att det ska vara genomstekt vilket ofta gör det lite torrt och tråkigt. Men. För några veckor sen blev jag bjuden på en supergod helstekt fläskfilé i ugn hemma hos min kompis Marie. Grymt gott. Med inspiration av hennes pangkött marinerade och grillade vi hel fläskfilé i helgen. Blev toppen, trots att stektermometern fick för sig att kasta in handduken.

Marinad
En skvätt soya
Flytande honung
Chiliolja
Rödvin
Tigersås
Cayennepeppar
Salt och peppar

Brassa på ordentligt på grillen för stekyta och kör sen indirekt grillning.

Jag ska se till att få receptet från Marie, det var riktigt gott. Ber om att få återkomma i det ärendet.

Till köttet gjorde jag en varm rödbetssallad med kokta rödbetor, blandsallad och en fetakräm. Toppad med honung.

Varm rödbetssallad
4-6 rödbetor
Blandsallad (gärna en med mycket beska)
Vårlök
Honung

Fetakräm
Ett paket fetaost
crème fraiche
Basilika
Salt och peppar
En halv vitlöksklyfta

Mosa fetan och blanda med cirka en halv burk creme fraiche, strimlad basilika, pressad vitlök och salta och peppra. Klart!

Blanda sallad, lök och strimlad basilika. Lägg de ljumna rödbetsklyftorna på salladen, klicka över fetakrämen och ringla över lite honung.

6 thoughts on “Helgrillad fläskfile med varm rödbetssallad

  1. Ser jättegott ut..
    Vi sådde ärtor för ett par veckor sedan o det kom upp något som såg ut som
    Luktärtor men dom var ljuvliga att ha i sallad eller på macka!
    Ska sätta nya i helgen…

    • Vad kul att det funkar! Mina är redan på väg upp ut jorden. Lätt som en plätt ju, jag ska se till att alltid ha en kruka färdig att äta. Älskar den ärtiga smaken. Och så är de ju grymt snygga som dekoration också!

Kommentera

