Ett försök att återskapa en drömdessert

Ni fattar ju. Jag var helt enkelt tvungen att ge mig på att återskapa drömdesserten från Västerås. Jomenvisst. Försöka kan man alltid! Jag hittade ett bra grundrecept och experimenterade lite granna.

Till saken hör att jag förberedde moussen dagen innan. Det hade nog gått bra om jag hällt upp den på glas direkt. Men jag ville ha in den goda blandningen av hallon. Och det, blandat dagen innan, hade garanterat blivit pannkaka. Så den fick vila upp sig i kylen. Och blev lite rinnig. Så gör den samma dag så tror jag inte vi är alltför långt ifrån drömmen.

2 dl grädde
150 g vit choklad
1 ägg
1,25 dl kesella
Frysta hallon
Florsocker

1. Vispa grädden.
2. Smält chokladen.
3. Vispa upp ägget (ja både gula och vita).
4. Häll i chokladen under kraftig omrörning.
5. Rör ner kesellan och vänd sen ner grädden.

Häll upp på glas. Ställ i kylen och toppa sen med hallon mixade med florsocker.

Gott, om än inte den ultimata, drömmen. Experimenten fortsätter …

Kommentera

