Knäckebröd i allehanda former

Jag har länge letat efter ett gott recept på knäckebröd. Igår provade jag ett nytt som lovade gott. Med jäst men utan jästider. Precis i min smak. Snabbt och enkelt. Med pepparkaksbaksabstinens åkte hjärteformen fram och så blev det lite stänger, perfekta till soppskålen.

Sen kan jag väl inte säga att det blev världens bästa knäckebröd. Men det blev perfekta kex. Och gör man dem i större format så tror jag att knäckebrödskänslan ökar. Man kan ju säkert även kavla dem mindre tunna och grädda dem lite längre också. En smaksak.

25 gram jäst
2 dl vatten
0,5 dl olja
0,5 tsk salt
0,75 tsk brödkryddor
0,5 tsk kumminfrön, grovt krossade
3 dl rågmjöl
2,5 dl dinkelmjöl

Knåda ihop och använd rätt mycket mjöl så de inte fastnar. Pensla med vatten, strö över flingsalt och nåt annat gott. Jag hade solroskärnor och rågflingor hemma. Grädda i 6-9 minuter i 210 grader varmluft.

Sen var de söta i burk också. Julpyssel på köpet. Alltså helt optimala att baka en lördag i december.

One thought on “Knäckebröd i allehanda former

  1. Pingback: Glöggdrink med tillbehör « pepparkakshuset

Kommentera

