Godaste morotskakan till svärfar

Fars dag, det ska ju firas. Utan min egen, men med svärfar. Medan sambon låg i soffan å tyckte synd om sig själv (ni vet, manlig förkylning) for jag runt som skjuten ur en kanon med snabeldrake, tvättkorg, mopp och matkassar. Äckligt effektiv. Och så måste jag ju leva upp till kollegornas smeknamn; husmodern, så jag slängde ihop en morotskaka. Leilas närmare bestämt. Den godaste.

Långa innehållslistan (låt er inte avskräckas)
3 ägg
3 dl socker
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
1 ½ tsk kanel
1 tsk kardemumma
½ tsk malen ingefära (jag tar alltid lite mer av alla kryddor, blir godare så)
en nypa salt
1 ½ dl solrosolja
4 ½ dl rivna morötter (jag rev på 70-talstrebenarn, kämpade mig svettig för att få ut tunnaste morotstrådarna. Men saftigt blev det.)
smör och ströbröd till formen

Limefrosting (som i mitt fall blev en citronhistoria)
60 g smör
4 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
100 g philadelphiaost
skalet av en lime/ halv citron (jag pressade även i lite saft för att väga upp det söta)

1. Sätt ugnen på 150 grader
2. Vispa ägg och socker pösigt
3. Blanda alla torra ingredienser och häll i äggsmeten
4. Tillsätt olja och morötter
5. Grädda i cirka 55 minuter (jag gillar lite kletiga kakor och nöjde mig med 45 minuter)
7. Låt svalna och bred eller spritsa på frostingen

Och precis som ni förmodade; jag har provsmakat kakan även idag (måndag) och den var inte ett dugg otäck dag två. Snarare saftigare och ännu godare. Tråkigt med en sån ”växande” kaka i kylskåpet.

Husmoderligt nog för er? Vad har ni haft för er under fadershelgen?

4 thoughts on “Godaste morotskakan till svärfar

Kommentera

