Jo, jag har börjat julfuska

Kunde inte hålla mig. Det är liksom mitt julår i år. Året jag har väntat på. Att få fira jul hemma. I mitt eget hus. Slippa åka runt på stora julresan och bo i kappsäck med julklappspåsar uppmärkta med namn som sen har en förmåga att beblanda sig med varandra. I år får jag sätta agendan. Tvinga ut alla i pulkabacken på julaftonskvällen, bestämma att Kalle med vänner förtjänar helig tystnad och elda så mycket julbrasa så att kvarterskråkorna får rökskador.

I år börjar jag tidigt och jag tänker bokstavligen vältra mig i jul. Då är det hög tid nu. Jag erkänner, jag började fuska redan i oktober. Låtlistan med julfavoriterna är uppdaterad. Julservetterna, vit grandekorationsljusstake från Ikea och de första julgranskulorna är inhandlade. Första julklappen klappad och klar. Även julkorten ligger i lådan i väntan på att bli skrivna.

Jag hade tänkt mig att ta det lugnt fram till november. Att det då skulle vara legitimt att sätta igång julstöket. Men i söndags fick jag akut jul-piff-sjuka och var tvungen att plocka fram pepparkaksformarna och göra en liten installation. (Som om jag inte hade börjat innan dess …)

image

Vi tog en tur till Ikea igår och fick med oss både stort och smått. Vi fick till och med ringa in förstärknig för att få hem den något impulsinhandlade supercharmiga fåtöljen som nu bor brevid kaminen. Den kommer bli toksnygg med röd julkudde i inom kort. Härifrån kom även servetterna, grandekorationsljusstaken som ska få stå på tavellisten i vardagsrummet och så lite nya vänner till mormors gamla godingar till pepperkaksformar.

På vägen hem över stan nu ikväll fick jag syn på säsongens första jultidning. Hoppsan! Det var bara att slå till. Varför motstå frestelsen? Den ska jag sjunka ner i soffan och läsa nu, ihop med en tekopp. Godkväll!

image

4 thoughts on “Jo, jag har börjat julfuska

Kommentera

