Sega choklad-och nötkakor

Idag kom jag hem efter en supereffektiv dag på jobbet. Det har bokstavligen sprutat resultat ur datorn och jag har kunnat sätta många kryss i rutorna på att-göra-listan. Då tror du (och även jag) kanske att jag vill lägga mig på soffan och läsa tidningen. Å nej! Jag får för mig att baka. Det måste ju vara avkopplande, eller kanske bortkopplande?

Nåja, sega chokladrutor med nötter blev det. Snabbt, bara att röra ihop och skjuts in i ugnen. Det blir bra med lite härliga chokladbakverk i frysen till höstens oväntade besök.

100 g smör
50 g mörk choklad (jag tog i lite extra)
1 ägg
2 dl socker
1,5 dl mjöl
0,5 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
2 dl grovt hackade nötter (jag hade hasselnötter och mandel hemma)

1. Smält smöret och rör i chokladen. Låt svalna lite.
2. I med resten av ingredienserna, förutom nötterna.
3. Bred ut i bakpappersklädd, smord långpanna, typ mindre plåt.
4. Strö över nöterna och tryck till dem lite.

Skjuts in i ugnen. 175 grader, cirka 20 minuter. Jag tog en lite mindre form och fick köra min i fem minuter extra. Sen är det bara att sätta igång och njuta av knapriga, sega chokladkakor.

Har du några goda chokladiga kakrecept att tipsa om? Gärna sega men ändå i ”småkakeformat”.

20110928-173255.jpg

20110928-174245.jpg

3 thoughts on “Sega choklad-och nötkakor

  1. Pingback: Ge-mig-choklad-och-låt-det-gå-fort-kakor « pepparkakshuset

Kommentera

