Ostfrallor

Jag verkar ha snöat in totalt på matbröd, speciellt frallor. Men det är ju så gott! Går det dessutom fort att göra dem, så att de funkar till både frukost och annat, så lägger jag receptet på minnet direkt. Här är senaste nytillskottet till receptboken, tipset fick jag från Viktoria på matplatsen.

50 g jäst
5 dl vatten
50 g smält smör
1 msk sirap
1/2 msk salt
12-15 dl vetemjöl

1 ägg, uppvispat till pensling
vallmofrön eller riven lagrad ost eller något annat gott. (Vad brukar du strö på dina matbröd?)

Vetemjölet tog slut här hemma så jag fyllde på med dinkel och lite rågsikt.

1. Jäst i bunke.
2. Värm vattnet till 37 grader och rör ut jästen.
3. Tillsätt det smälta smöret.
4. I med sirap, salt och mjöl.
5. Blanda ordentligt, gärna i maskin.
6. Forma till bullar som ska jäsa i 45 minuter.

Pensla med ägget. På med toppingen och skjuts in i ugnen i cirka 8 min, 250 grader (i varmluftsugn. Har du vanlig ugn tar det säkert lite längre tid.). Ät och njut – det ska jag göra nu! Jag kan lova att det doftar himmelskt i köket … De godaste frallor jag lyckats baka, luftiga och supersaftiga.

20110907-174559.jpg

20110907-175801.jpg

Världens största ostfrallor. Jag var lite väl optimistisk i hur lite (mycket) de skulle jäsa … Numera blir de både mindre till storlek och ofta även mindre lyxiga, med frön på toppen.

3 thoughts on “Ostfrallor

  1. Pingback: Bake off « pepparkakshuset

  2. Pingback: Frallor att fylla frysen med « pepparkakshuset

  3. Pingback: Det ultimata sopptillbehöret « pepparkakshuset

Kommentera

